در جوارِ دوست در جوارِ دوست .

در جوارِ دوست

استاندارد ONVIF در دوربين مداربسته

استاندارد ONVIF در دوربين مداربسته

در هنگام انتخاب يك سيستم دوربين مداربسته در اماكن مسكوني يا تجاري چندين فاكتور مهم را بايد در نظر گرفت. اگر در زمينه خريد دوربين مداربسته تحقيق كوچكي انجام داده باشيد به احتمال زياد به عبارت سازگار با ONVIF نيز برخورد كرده ايد. اما شايد با معنا و كاربرد آن آشنايي لازم را نداشته باشيد.

ONVIF چيست؟

ONVIF مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum است كه ترجمه تحت الفظي آن انجمن ارتباط باز ويدئويي شبكه مي شود. ONVIF يك پروتكل جهاني است كه براي تسهيل توسعه و استفاده از يك استاندارد باز جهاني براي محصولات و تجهيزات امنيتي و نظارتي ساخته شده است.
در گذشته اگر يك محصول جديد (براي مثال يك دوربين مدار بسته) توسط يك كمپاني توليد و به بازار عرضه مي گرديد و شما آن را خريداري مي كرديد و NVR اي از يك برند ديگر داشتيد دستگاه ضبط NVR شما قادر به پشتيباني از دوربين شما نبود. اما امروزه با وجود استاندارد ONVIF در صورتي كه برندي كه خريداري مي كنيد از اين استاندارد پيروي كند دستگاه هاي شما با يكديگر سازگاري خواهند داشت.
براي رفع اين مشكل و سهولت در نصب دوربين مداربسته تحت شبكه از برندهاي مختلف، اين سازمان در سال 2008 توسط شركت هاي Axis، Bosch و Sony تاسيس گرديد كه توليد كنندگان، توسعه دهندگان نرم افزار، و ساير نهادهاي مرتبط مي توانستند در آن عضو شوند.

 

دستور العمل هاي ONVIF

اصول اوليه استاندارد ONVIF شامل استانداردسازي ارتباط بين تجهيزات و دستگاه هاي IP، سازگارسازي انواع تجهيزات مداربسته با يكديگر فارغ از نوع برند آنها و پشتيباني از تمامي محصولات از كمپاني هاي مختلف است.
دستور العمل هاي ONVIF به طور كلي شامل مواردي مانند تنظيمات مربوط به نصب دوربين هاي IP، رديابي دستگاه ها در شبكه، مديريت دستگاه، كنترل دوربين مدار بسته PTZ و تجزيه و تحليل ويدئويي مي گردد.
در واقع اين استاندارد داراي نسخه يا پروفايل هاي متعددي است. پروفايل C براي نقاط كنترل دسترسي مبتني بر IP است؛ پروفايل G براي ذخيره و بازيابي اطلاعات است. و پروفايل S براي سيستم هاي ويديويي مبتني بر IP است.

مزاياي ONVIF

با وجود استاندارد ONVIF آزادي بيشتري در انتخاب تجهيزات مداربسته از برند هاي مختلف خواهيد داشت. زيرا در اين تجهيزات ديگر نيازي به پيروي از يك دستور العمل مختص هر كدام از برندها نيست و همگي از ONVIF پيروي مي كنند. پلتفرم ONVIF اكثر ويژگي هاي موجود در دوربين هاي تحت شبكه را در اختيار دارد.
هر چه دستور العمل هاي ONVIF در دستگاه هاي بيشتري پياده سازي گردد، ارائه دهندگان سيستم هاي نظارتي مي توانند زمان كمتري را براي توسعه دستورالعمل هاي اختصاصي رابط كاربري در محصولات خود صرف كرده و در عوض زمان بيشتري را براي توسعه ويژگي هاي جديد در محصولات خود صرف كنند.  

معايب ONVIF

با تمام اين توصيفات استاندارد ONVIF داراي معايبي نيز مي باشد. دو موضوع مهم در ارتباط با انتخاب تجهيزاتي كه با استاندارد ONVIF سازگار هستند وجود دارد:

  • كيفيت اجراي دستور العمل هاي پروتكل ONVIF توسط توليدكنندگان
  • كيفيت نحوه ادغام پروتكل ONVIF با پروتكل سازنده


هر كدام از دو مورد بالا داراي اما و اگرهايي است كه در ميزان بازدهي پروتكل ONVIF تاثيرگذار بوده و نقص و كمبود كيفيت در هر كدام از دو مورد بالا كيفيت و بازدهي اين استاندارد را كاهش مي دهد.

 

  1. http://truehickman42.booklikes.com/post/4426959/
  2. https://www.careeranna.com/online/activity/p/97700/
  3. https://www.launchora.com/story/1627387111--0
  4. https://all4webs.com/piepimple5/158316081585157617401606-16051?32475=64395

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۸:۴۲ توسط:sam موضوع: