در جوارِ دوست در جوارِ دوست .

در جوارِ دوست

تنظيم مودم هاي TP-Link

با خريد مودم ADSL از هر برندي، معمولا شركت‌هاي ارائه دهنده اينترنت، بابت نصب و راه اندازي مودم هم هزينه جداگانه‌اي دريافت مي‌كنند. اما اين نصب و راه اندازي آنقدرها هم كار پيچيده و سختي نيست و با درنظر گرفتن چند مرحله و وارد كردن مقادير صحيح، به سادگي مي‌توان مودم را نصب كرد و اتصال اينترنت را برقرار نمود.

براي اين منظور شايد اين سوال پيش بيايد كه چون هر مودم از برندهاي مختلف داراي تنظيمات نصب و راه اندازي متفاوتي است و به همين خاطر بايد حتما نصب مودم را به نصاب‌هاي متخصص سپرد؟ پاسخ اين سوال در بخش اول آن شايد مثبت باشد، چون تنظيمات نصب هر مودم بسته به برند و مدلي كه دارد، مي‌تواند متفاوت باشد، اما آيا حتما بايد براي نصب يك مودم سراغ متخصصين رفت؟ خير! شكل كلي راه اندازي مودم‌ها در بيشتر از 90 درصد از مراحل شبيه يكديگر است.

اما هميشه خريد مودم تي پي لينك در جهان به خصوص در ايران طرفدار بيشتري نسبت به ديگر برندهاي مودم دارد و كانفيگ مودم تي پي لينك نيز به مراتب راحتر از باقي برندهاست.

 

تنظيم مودم هاي TP-Link

 

در ادامه اين مقاله قصد داريم، نحوه تنظيم مودم هاي TP-Link يا به عبارتي كانفيگ مودم TP-Link را با هم مرور كنيم. براي تنظيم مودم هاي TP-Link به طور كلي با دو حالت در صفحه مديريت مودم مواجه مي‌شويم؛ حالت اول صفحه مديريت مودم‌هاي جديدتر تي پي لينك است كه مشخصا فرمور به روزتري دارند به همين خاطر صفحه مديريتشان كاربرپسندتر است و حالت دوم صفحه قديمي مودم‌هاي تي پي لينك است كه شايد فقط مقداري گرافيك پايين‌تري باشد و نسبت به صفحه مديريت جديد، مكان قرارگيري منوهايش تفاوت كند اما در مجموع روند كانفيگ مودم TP-Link به همين شكلي است كه به آن پرداخته مي‌شود.

 

 

نصب فيزيكي مودم TP-Link

مودم TP-Link

مرحله اول: مودم‌هاي ADSL همانطور كه مي‌دانيد براي برقراري اتصال اينترنت به خط تلفن احتياج دارند، پس در ابتدا شما در كنار مودم تي پي لينك خود، نياز به يك خط تلفن داريد. براي نصب اوليه مودم بايد كابل تلفني كه از ديوار آمده است را ابتدا به يك اسپليتر DSL متصل كنيد. اين قطعه توانايي جداسازي سيگنال‌هاي تلفن و ADSL را دارد و باعث مي‌شود كه اين دو سيگنال با هم تداخل پيدا نكنند و باعث ايجاد نويز نشوند.

 

مرحله دوم: سپس بايد كابل خروجي از اسپيلتر را به پورت RJ-11 يا همان پورت DSL مودم متصل كنيد. اين پورت معمولابر روي مودم رنگي سفيد رنگ دارد و به همين خاطر نسبت به پورت‌هاي شبكه كه معمولا رنگ زرد دارند، پيدا كردنش بسيار ساده است.

 

مرحله سوم: كابل برق مودم را به پشت مودم متصل كنيد و آن را به برق بزنيد و سپس مودم را روشن نماييد. پس از روشن كردن مودم نياز است كه چك كنيد حداقل دو يا سه چراغ LED مودم كه مربوط به چراغ پاور، چراغ خط تلفن و چراغ واي فاي است روشن شده و ثابت بمانند. البته ممكن است در بعضي از مودم‌ها، بعد از روشن كردن اوليه، واي فاي به طور پيش فرض غيرفعال باشد و به طبع چراغ آن نيز خاموش بماند.

 

مرحله چهارم: حالا نياز است كه مودم را به كامپيوتر خود متصل كنيد. براي اين كار دو راه پيش رو داريد، اول مي‌توانيد به وسيله يك كابل شبكه مودم را به كامپيوتر متصل كنيد. راه دوم نيز اتصال مودم به كامپيوتر به وسيله واي فاي (در صورت فعال بودن واي فاي به صورت پيش فرض) و در واقع به صورت بدون سيم است. براي اين كار، بعد از روشن شدن مودم، بايد دنبال ليبلي كه بر روي آن چسبيده بگرديد. بر روي اين ليبل هم نام واي فاي كه معمولا به صورت SSID:TP_Link_XXXX است نمايش داده شده و هم در كنار آن Wireless Password نوشته شده است كه به شما اجازه مي‌دهد مودم را به صورت وايرلس به كامپيوتر متصل كنيد.

 

 

در اينجا به طور مثال تنظيمات مودم TD-W9970 تي پي لينك بيان شده كه ممكن است در بعضي از مدل‌هاي ديگر اين تنظيمات مقداري متفاوت باشند كه به آن‌ها هم اشاره شده اما روش كلي به همين گونه است.

 بعد از اتصال مودم به كامپيوتر بايد يك مرورگر وب مانند گوگل كروم، فايرفاكس و ... باز نماييد و در آدرس بار آن، يكي از آدرس‌هاي tplinkmodem.net، 192.168.1.1 يا 192.168.0.1 را وارد كنيد تا وارد صفحه مديريت مودم شويد. اگر آدرس tplinkmodem.net شما را به صفحه مديريت مودم هدايت نكرد و براي استفاده از آدرس‌هاي 192.168.1.1 و ... نيز به مشكل برخورديد، براي پيدا كردن آدرس صحيح به روش زير عمل كنيد:

• استارت ويندوز خود را باز نموده و عبارت CMD را جستجو كرده و Command Prompt را انتخاب كنيد.

• در صفحه CMD كه باز شده است عبارت ipconfig را تايپ نموده و اينتر بزنيد.

• سپس مقادير مختلفي نمايش داده مي‌شود كه عبارت آخر يعني Default Gateway همان آدرس وارد شدن به صفحه مديريت مودم است.

بعد از نمايش صفحه ورود به مديريت مودم، در اين مدل 9970 كه به عنوان مثال از آن استفاده شده است، در ابتدا از شما خواسته مي‌شود كه پسورد جديدي براي ورود به صفحه مديريت انتخاب كنيد و سپس بعد از انتخاب پسورد جديد بر روي Let’s get started كليك كنيد تا روند تنظيم مودم آغاز گردد. اما در بسياري از مدل‌هاي ديگر شما در اين صفحه ورود نياز به نام كاربري و رمز عبور داريد كه مي‌توانيد از كلمه admin براي هر دوي آنها استفاده كنيد و وارد تنظيمات آن شويد.

 

Setup Wizard

در بسياري از مدل‌ها بعد از وارد شدن به تنظيمات مودم براي اولين بار، Setup Wizard شما را در تنظيم مودم ياري مي‌كند. اين قسمت در مودم هاي تي پي لينك ممكن است با نام‌هاي Quick Setup، Quick Start يا Quick Installation شناخته ‌شود كه نيازمند حداقل تنظيمات براي دسترسي به اتصال اينترنت است.

بعد از وارد شدن به Quick Setup معمولا اولين چيزي كه از شما خواسته مي‌شود، انتخاب منطقه زماني است كه بايد ايران را انتخاب كنيد. سپس بر روي Next كيلك كنيد.

در قسمت بعدي ممكن است از شما خواسته شود نام شركت ارائه دهنده اينترنت خود را انتخاب كنيد كه در ايران بايد Other را انتخاب كنيد. در بعضي از مدل‌ها هم اين قسمت وجود ندارد و مستقيما به قسما انتخاب نوع اتصال به اينترنت هدايت مي‌شويد كه در آنجا مي‌توانيد گزينه‌هايي مانند Bridge، PPPoE/PPPoA و ... را انتخاب نماييد. انتخاب گزينه Bridge سختي‌ها و پيچيدگي‌هاي زيادي دارد به همين خاطر هميشه توصيه مي‌شود كه گزينه PPPoE/PPPoA را براي نوع اتصال به اينترنت انتخاب كنيد.

 

ايجاد برقراري ارتباط مودم ADSL با شركت ارائه دهنده اينترنت

 

اين قسمت از تنظيمات يكي از مهمترين بخش‌هاي تنظيم مودم هاي TP-Link است چون برقراري صحيح اتصال اينترنت به اين قسمت بستگي دارد. بعد از انتخاب PPPoE/PPPoA بر روي Next كليك كنيد. انتخاب اين نوع اتصال اينترنت نيازمند وارد كردن 4 مقدار است. دو مقدار اول مربوط به يوزرنيم و پسوردي است كه از جانب شركت ارائه دهنده اينترنت در اختيار شما قرار مي‌گيرد و دو مقدار دوم مربوط به VCP و VCI است.

 

نحوه بدست آوردن VPI و VCI

 

اين دو مقدار ممكن است در هر استاني متفاوت باشد. مقدار VCP و VCI در تهران معمولا صفر و 35 است اما گاهي اوقات صفر و 100 يا 8 و 81 هم مي‌تواند باشد. اما براي اطمينان از مقادير صحيح VCP و VCI حتما بايد با شركت ارائه دهنده اينترنت خود تماس بگيريد و مقادير آن‌ها را مستقيما دريافت و يادداشت نماييد. بعد از وارد كردن تمام مقادير بر روي Next كليك كنيد.

 

تنظيم SSID و رمز

اين قسمت از تنظيم مودم هاي TP-Link مربوط به تنظيم واي فاي مودم شما است. البته اين گزينه تنها در زماني فعال است كه مودم شما از نوع مودم روتر باشد كه بيشتر مودم‌هاي امروزي در واقع مودم روتر هستند و از اين بابت جاي نگراني نيست. در اين قسمت شما بايد نام واي فاي را در كادر SSID يا Network name وارد كنيد كه به وسيله اين نام بعدا شما خواهيد توانست واي فاي مودم را از بين ساير مودم‌ها تشخيص دهيد و به آن متصل شود.

 

 

تغيير رمز ورود به صفحه تنظيم مودم ADSL

 

بهتر است يوزرنيم و پسورد ورود به تنظيمات مودم را تغيير دهيد. چون مقادير پيش فرض اين دو باعث مي‌شود هر كسي كه به نحوي به مودم شما دسترسي پيدا كند، توانايي تغيير اطلاعات آن را نيز داشته باشد. براي اين كار بايد با توجه به مدل مودم خود از يكي از مسيرهاي زير به قسمتي كه توانايي تغيير رمز و پسور را داريد، دست پيدا مي‌كنيد:

Advanced > System Tools > Administration

System Tools > Password

Maintenance > Administration

System Tools > Manage Control

Management > Access Control > Passwords

Advanced > System Tools > Administration

Status > Security

System Tools > Password

Management > User Management

 

در اين مقاله به تنظيم مودم هاي TP-Link از صفر تا صد پرداختيم و توانستيم كه تنظيمات يك مودم را از اولين لحظه‌اي كه خريداري مي‌كنيم تا زماني كه اتصال اينترنت در آن برقرار مي‌شود، با هم مرور و بررسي كنيم.

منبع:ديجي رو


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۸:۳۳ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :